Rödbetssallad

På hösten borde det vara närmast en lag att frossa i betor av alla de slag. Rödbetan hittas ofta inlagd i söt lag. Denna Rödbetssallad är ur både smak och näringsaspekt fullkomligt komplett och tål därför att ätas som en enskild vegetarisk rätt men salladen även utgöra tillbehör, lekande lätt.

Innehåller mjölkprodukter

Det här behöver du

(1 portion)

  • 200 gram Rödbetor
  • 125 g Keso naturell, 4% fetthalt
  • 75 g Yoghurt, naturligt varierad fetthalt
  • 1 klyfta Vitlök
  • Havssalt
  • 10 g Pumpafrön

Så här gör du

Borsta rödbetorna fria från jordrester. Koka dem hela tills de börjar bli mjuka, cirka 20 – 30 minuter. Häll av vattnet och låt dem svalna något. Blanda keso med yoghurt. Pressa ned en klyfta vitlök och smaka av med havssalt. Klyfta rödbetorna och vänd ned dem med övriga ingredienser. Toppa med pumpafrön.

 

Näringsvärde

(Ungefärliga och avrundade värden för en styck portion)

340 kcal med fördelningen Protein 29.3 E%/25 gram, Fett 34.4 E%/13 gram, Kolhydrater 36.3 E%/28 gram (inklusive kostfibrer 6 gram).