Rå havregrynsgröt

Tidigare levande, nu rå, vad ska de nästa gång hitta på? Nytta med föda som inte värms upp kommer här att sättas under lupp tillsammans med receptet på en Rå Havregrynsgröt där den lena konsistensen varvas med fruktiga gupp.

Fritt från gluten (om glutenfria havregryn), socker och mjölkprodukter.

Levande föda eller råkost (eng. Raw Food) benämns dieter som alla grundar sig på samma koncept, det vill säga att råvarans enzym, mineraler, vitaminer och andra näringsämnen bevaras genom att alla former utav upphettning över 42°C helt undviks. I och med detta blir kosthållningen vanligen övervägande grön med inslag utav nötter, frön, groddat och syrat. Det finns uppenbara hälsofördelar med att äta råvaror råa men det finns även fördelar med att hetta upp maten, som att vissa näringsämnen främjas utav tillagning och att variationsmöjligheterna breddas. Nåväl. Här följer receptet på en rå Havregrynsgröt med Kokos och färsk Mango.

Det här behöver du

(2 portioner)

  • 2,5 dl Kokosmjölk
  • 2 dl Havregryn
  • 2,5 msk Chiafrön
  • 100 g Mango, färsk
  • 1 msk Kokosflingor

Gör så här

Blanda kokosmjölk med havregryn och Chiafrön i en bunke. Låt stå kallt i 30 minuter. Rör runt i gröten igen och fördela den i portionsglas, varvat med bitar av färsk mango. Toppa med kokosflingor. Låt stå kallt i några timmar, gärna över natten – därav namnet “Overnight oat”.

Näringsberäkning

(Ungefärliga och avrundade värden för en portion Rå Havregrynsgröt)

540 kcal med fördelningen Protein 7.5 E%/10 gram, Fett 63.4 E%/39 gram, Kolhydrater 29.1 E%/33 gram (inklusive kostfibrer 11 gram).