Lax med persiljepesto

Lax prydd med persiljepesto på äkta parmesan och lätt rostade solrosfrön blir inte bara god utan också grön. Peston som sådan fungerar lika väl som smakförhöjare på kall sås eller pasta och kan tillredas i förväg för den som vill slippa hasta.

Låter nu persiljepesto spela rättens stjärna men för ett lyckat slutresultat på tal om både smak och näring är kvaliteten på laxen, rättens huvudsakliga råvara, avgörande. I vårt grannland Norge odlas lax inte bara konventionellt utan även under riktlinjerna för KRAV. En ekologiskt odlad/KRAV-märkt lax innehåller mer Omega3 och är fri från syntetiska färgämnen. Laxen föds upp på foder som i sig är ekologiskt och fritt från tillsatser men framförallt så betecknas fodret som hållbart. Dessa laxar ges även mer utrymme och risken för laxlus minimeras därmed. Om laxlus ändå skulle förekomma i bestånden behandlas denna med hjälp utav läppfiskar. I konventionell odling tillämpas istället kemiska bekämpningsmedel. Ekologiskt odlad lax finns mig veterligen inte i vanlig matbutik. Jag brukar däremot beställa denna utav min fiskhandlare, specifikt.

Gör så här

(4 portioner)

  • En stor bukett Bladpersilja, ca. 2 dl fint hackad.
  • 0,5 dl Solroskärnor
  • 0,5 dl Parmesanost
  • 0,5 dl Olivolja
  • 2 klyftor Vitlök
  • Havssalt
  • 500 g Laxsida, alt. 4 st Laxbitar á 125 g vardera

Gör så här

Rosta solroskärnorna i en torr stekpanna på spisen. Riv parmesanosten och bryt ned persiljan i matberedaren. Häll i Olivolja tillsammans med klyftorna vitlök. Mixa och smaka av med havssalt. Sätt ugnen på 175°C. Lägg laxsidan/laxbitarna i en ugnsfast form, salta lätt och bred därefter på persiljepesto. Ugnsstek laxen i 17-20 minuter. Servera på en grön salladsbädd.

 

Näringsberäkning

(ungefärliga och avrundade värden för en styck portion lax med persiljepesto, frånsett nämnd salladsbädd etc.)

460 kcal med fördelningen Protein 26.2 E%/29 gram, Fett 71.2 E%/37 gram, Kolhydrater 2.6 E%/2.5 gram (inklusive kostfibrer 1.7 gram).