Persiljepesto med parmesan

Persiljepesto på äkta parmesan och lätt rostade solrosfrön, blir inte bara god utan också grön. Peston som sådan fungerar lika väl som smakförhöjare på en kall sås eller pasta och kan tillredas långt i förväg för den som vill slippa hasta. Snabbt, gott och lätt, en persiljepesto med många rätt.

Gör så här

(4 portioner)

  • En stor bukett Bladpersilja, ca. 2 dl fint hackad.
  • 0,5 dl Solroskärnor
  • 0,5 dl Parmesanost
  • 0,5 dl Olivolja
  • 2 klyftor Vitlök
  • Havssalt

Gör så här

Rosta solroskärnorna i en torr stekpanna på spisen. Riv parmesanosten och bryt ned persiljan i matberedaren. Häll i Olivolja tillsammans med klyftorna vitlök. Mixa och smaka av med havssalt. Blanda ut peston med turkisk yoghurt och du har en god, kall sås till kyckling eller fisk.

 

Näringsberäkning

(ungefärliga och avrundade värden för en styck portion persiljepesto)

176 kcal med fördelningen Protein 10 E%/4 gram, Fett 83.4 E%/17 gram, Kolhydrater 6.6 E%/2.5 gram (inklusive kostfibrer 1.7 gram).