Glutenfri frukostfralla

Mjölk- och glutenfri frukostfralla. En sådan fralla som kan passa alla, även de som inte tycker vegetariska proteiner är särskilt balla. Förutom friheten från gluten, socker och mjölkprodukter bjuder frallorna på nybakade lukter.

Glutenfritt, mjölkfritt, sockerfritt

En glutenfri produkt behöver inte vara mer hälsosam än någon annan, även om detta skulle antydas. Tar man bort någonting måste det ersättas, annars riskerar både produktens konsistens, utseende och smak att förändras till det oigenkännliga. Vanligt inom livsmedelsindustrin är att olika tillsatser korrigerar “förlusten”. Skillnad blir det om ett recept eller en produkt aldrig har varit ämnat att innehålla gluten eller mjölk och socker för den delen – det naturligt glutenfria. Lite mer om glutenfri kost finns att läsa via länken med samma namn. Glöm heller inte att kolla in ett annat utav mina näringsberäknade brödrecept som är glutenfritt.

Det här behöver du

(2 st frallor, en portion)

  • 115 g Kikärtor (1/2 förp. avrunnen vikt)
  • 1 ägg
  • 1 msk Fiberhusk (malda psylliumfrön)
  • 1 tsk Bakpulver
  • Salt
  • 2 tsk Sesamfrön

Så här gör du

Sätt ugnen på 175°C. Häll av spadet från kikärtorna och mosa dem med en gaffel. Blanda kikärtsmoset med ägg, fiberhusk och en nypa salt. Låt degen svälla i några minuter. Sikta ned bakpulver och blanda alltsammans väl. Fukta händerna med lite vatten och forma två stycken frallor. Rulla frallorna i sesamfröna och lägg dem på en plåt. Gräddas i ca.25 minuter.

 

Näringsberäkning

(ungefärliga och avrundade värden)

290 kcal med fördelningen i energiprocent och gram Protein 24% (17 gram), Fett 35% (21 gram), Kolhydrater 41% (21 gram varav 18 gram kostfibrer).